Célkitűzések 2013

2012.12.12 22:49

 

Tamási Polgárőr egyesület közterületi bűnmegelőzés kiemelt területei és célcsoportjai:
 
vagyonvédelem,
gyermek- és ifjúságvédelem,
kábítószer prevenció,
bűnmegelőzési akciók, kampányok szervezése
a hátrányos helyzetű társadalmi rétegek,
az időskorúak, a magányosok, egyedül élők.
A polgárőri bűnmegelőzés megvalósulásának lehetséges módjai:
 
1/1. A városi polgárőrök által felvállalt bűnmegelozésben továbbra is elsőbbséget kell biztosítani a vagyon elleni bűncselekmények megelőzésében való részvételnek. Ennek keretében gyakoribb, demonstratív, látható közterületi jelenléttel az alábbi területekre kell koncentrálni
 
lakótelepek,
terek, közparkok, játszóterek,
gyermek- és oktatási intézmények,
bevásárlóközpontok,
pénzintézetek,
postahivatalok,
aluljárók,
parkolók,
vásárok és vásárcsarnokok,
autóbusz-és vasúti pályaudvarok.
1/2. Posztos polgárőr szolgálat szervezése és fenntartása a városok frekventált részein.
A közterületi bűncselekmények számának magas száma és az elkövetési időpontok indokolttá teszik, hogy a településeken a már megszokott, általában az esti, éjszakai órákban végrehajtott járőrszolgálat új szolgálati formával egészüljön ki azokon a településeken, ahol a polgárőr egyesületek biztosítani tudják ennek személyi és tárgyi feltételeit. Az új szolgálati forma elnevezése a Posztos polgárőri szolgálat.
 
Lényege, hogy a hét meghatározott napjain, napközben állandó közterületi helyszínen, viszonylag szűk mozgási körletben végrehajtott polgárőri jelenlét, az állampolgárok szubjektív biztonságérzetének növelése, a bűnalkalmak csökkentése, az idegenforgalmi tájékoztatás, és az esetlegesen jelentkező rendészeti kérdésekben való eligazítás céljából.
 
Fontos elvárás a Posztos polgárőr kifogástalan megjelenése („látható” módon, rendezett öltözetben, ápolt külsővel), felkészültsége, információkkal való ellátottsága.
 
A Posztos polgárőrtől elvárható, hogy rendelkezzen jó kommunikációs készséggel, fellépése, magatartása legyen határozott, segítőkész, udvarias.
 
A Posztos polgárőr szolgálatot össze kell hangolni a hasonló feladatokat végrehajtó rendőr és közterület felügyelő, (ahol működik: Városőr) szolgálati idejével.
 
A Posztos polgárőr célszerű „felállítási helye: 
 
városközpontokban,
idegenforgalmi szempontból kiemelt helyszíneken,
piacokon,
veszélyeztetett területeken.
A Posztos polgárőr szolgálat felállítási helyének meghatározásánál figyelembe kell venni a helyi önkormányzat és a rendőrkapitányság szakembereinek véleményét és javaslatát is.
 
1/3. Polgárőr ügyeleti szolgálatok szervezése:
Az Önkormányzatokkal együttműködve törekedni kell arra, hogy jól megközelíthető helyen, megfelelő infrastruktúrával ellátott helyiségben, felkészült polgárőrökkel, ügyeleti szolgálatot működtessünk az állampolgári bejelentések, kérések, panaszok meghallgatására és illetékesekhez történő továbbítására.
 
A Polgárőr ügyeleti szolgálatot célszerű a Posztos polgárőri szolgálattal összhangban szervezni és működtetni.
 
Valamennyi szolgálati forma az önállóan végrehajtott polgárőri szolgálaton kívül feltételezi a rendőrséggel való, előzetesen egyeztetett és a kölcsönös bizalmon alapuló rendőr-polgárőr közös szolgálat ellátást is.
 
2/1. Gyermek- és ifjúságvédelem területén adódó közterületi polgárőri feladatok:
 
alapvetően az „Egy iskola – egy polgárőr mozgalomra” alapozva: 
gyakoribb polgárőri jelenlét az iskolák környékén,
ifjúságvédelmi járőrszolgálat végrehajtása az erre hívatott állami szervekkel közösen a bevásárlóközpontokban, plázákban, főleg az iskolai tanítás idején.
3/1. Kábítószer prevenció:
 
célszerű szintén az „Egy iskola – egy polgárőr” mozgalom keretében végrehajtani, jól felkészült polgárőrök és pedagógusok bevonásával,
a felvilágosító, megelőző munkában való fokozottabb részvétel,
a kábítószert fogyasztók felismerése, jelzésadás az intézkedő hatóságok felé,
illegális kábítószer ültetvények (indiai vadkender) felismerése, felderítése, jelzésadás.
3/1. Hátrányos helyzetű társadalmi rétegek:
Bűnmegelőzési célú szociális, karitatív tevékenység, a járőrözések során odafigyelés a társadalom perifériájára szorult hajléktalanokra. Önállóan, vagy a Vöröskereszt és a családvédelmi szolgálatok munkatársaival az idős, magára maradt személyek felkeresése, tájékozódás és segítségnyújtás napi életvitelük normalizálása érdekében: 
 
az illetékes hatóságok és szervezetek felé jelzésadással,
meleg étel osztóhelyekre, éjszakai melegedőkbe, hajléktalan szállásokra történő irányítással,
szociális munkások, és
mentők, rendőrség értesítésével
tanácsadás a trükkös tolvajok tevékenységének megelőzése érdekében.
4/1. Bűnmegelőzési akciók, kampányok:
A városokban dolgozó polgárőr egyesületek vegyenek részt a már jól bevált, a polgárőr egyesületek részéről elfogadott és végrehajtott akciókban:
 
Húsvéti polgárőr bűnmegelőzési napok,
Nyári idegenforgalmi szezon polgárőri feladatai,
Oszi Bűnmegelőzési Hónap, együtt az Iskolakezdés polgárőri feladataival,
Mindenszentek és Halottak napi polgárőr akciók a temetők biztonságáért,
Karácsonyi Polgárőr Akciók.
 
 
 
A megyei szövetségek és városi polgárőr egyesületek részére javasolt feladatok:
Értsenek egyet és propagálják a koncepcióban megfogalmazott feladatokat!
A városok területén egymástól elkülönülten, városrészek szerint működő polgárőr egyesületek között szervezzék meg:
 
az állandó kapcsolatot,
a tevékenység összehangolását,
a közös akciók koordinálását,
együttes érdekérvényesítést az önkormányzatoknál és más együttműködőknél,
az ideális városi polgárőr egyesületi modell kialakítását.
 
 
 
Együttműködés a városokban folyó polgárőri munka hatékonyságának növelése érdekében:
 
Kiemelt együttműködő partnereink az önkormányzat, a rendőrség, a közterület felügyelet.
A városok sajátosságai mellett az előbbieken túl célszerű együttműködést kialakítani a szociális és karitatív szervezetekkel, a gyermek-és családvédelmi szolgálatokkal, a személy- és vagyonvédelemmel foglalkozó vállalkozásokkal, valamint a városi vagyonkezelő intézményekkel.
 
Együttműködés az önkormányzatokkal:
 
Polgárőr képviselet biztosítása az önkormányzatok irányítása mellett működő Bűnmegelőzési és Közbiztonsági Bizottságokban.
Közös fórumok, megjelenési lehetőségek a helyi önkormányzattal, a helyi rendőrkapitánysággal és a helyi polgárőr egyesület elnökével.
A rendőrséggel történő együttműködés főbb területei:
 
gyakoribb közös közterületi járőr szolgálat,
részvétel a rendőrség által szervezett bűnügyi, bűnmegelőzési, közlekedésrendészeti és baleset-megelőzési akciókban,
segítség a közlekedés- és vagyonbiztonsági propaganda és szóróanyagok terjesztésében,
 
 
 
Egyéb javaslatok:
a Polgárőrség munkájának, eredményeinek propagálása a helyi médiában (újság, városi televízió, stb.)
felvilágosító és propaganda tevékenység (médiák, szórólapok, stb.), 
segítségnyújtás lakossági önszerveződések (SZEM, polgárőr egyesület) létrehozására.
 
Munkánk a városokban akkor lesz eredményes, akkor élvezhetjük a társadalom bizalmát és elismerését, ha a polgárőrök jelenlétét és fellépését az állampolgárok sehol se tekintik öncélú zaklatásnak, magánéletükbe történő felesleges és indokolatlan beavatkozásnak.
 
El kell érni, hogy a települések lakói azonosuljanak a polgárőri jelenlét és fellépés jogosságával és szükségszerűségével. Ennek érdekében a polgárőr külső megjelenésével, kulturált, határozott magatartásával személyében is mutasson példát jogkövető magatartásból.